المؤلفون
1 أستاذة مساعدة في قسم العمارة، کلية الهندسة المعمارية، جامعة العلم والفن- يزد
2 المدرسة المدعوّة بجامعة فرهنگیان، بشیراز.
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
The soul, as the dignity and wholeness of human existence, considers the goal and purpose of the soul to reach perfection and in examining the course of the perfection of the soul. It considers balance as the essence of the evolution of the soul and the necessity of movement in this perfection. Architecture, as a manifestation of the world of legislation and a truth emanating from the hands of the artist, must have this balance, and therefore balance is defined as the essence of architecture in response to the desires of the human soul. Therefore, in order to analyze the issue of architectural balance, it is necessary to examine the relationship between the spirit of the architect and his art, namely architecture, and this article is based on a descriptive-analytical research method and through an inductive method it is aimed at analyzing this relationship, to discover the laws and systems that affect the balance of the soul, so that it can restore the laws of architectural balance through them. Therefore, the questions of this research are: What are the laws and systems of balance in the human soul? And following those laws and systems, what correlation has the balance of the human soul with the laws of balance? And what are the laws and systems of architectural balance? Equilibrium in man is achieved through battle and confrontation between the forces and forces in the human soul or, in other words, double pairs in the human soul. Therefore, in expressing the laws and systems of self- equilibrium, we can allude to the existence of binary pairs, different ratios between them (interaction, opposition or contradiction), observing the appropriate limit in these ratios, movement, continuity and evolution. In architecture, due to the human soul, this equilibrium has had different levels. The existence of architectural equilibrium on the one hand and the six rules that have been arranged on each equilibrium show that an architecture in direct correspondence with the powers of human perception can have different equilibriums. Six rules must apply at all levels. In fact, the existence of binary pairs, interactions or confrontations between them, determining the boundary between them and the continuation of movement, continuity and evolution must flow in all these levels in order to achieve equilibrium in these architectural levels under these systems.
الكلمات الرئيسية [English]
نظام تعادل معماری و قوانین آن
راه وصول به تعادل در معماری
سمية أميدواري[1]
زینت ریحانی[2]
چکیده
تعادل به عنوان جوهره تکامل نفس و لازمه حرکت در سیر کمالی انسان می باشد. معماری به عنوان حقیقتی برآمده از دستان هنرمند، باید واجد این تعادل باشد و لذا تعادل به عنوان جوهره معماری در پاسخ به خواستههای نفس انسان تعریف میشود. این مقاله مبتنی بر روش توصیفی_ تحلیلی و از طریق روش استقرایی مصمم به تحلیل این رابطه است، بنابراین تلاش می کند تا قوانین و نظاماتی که در تعادل نفس موثر است را باز یابد. سؤال پژوهش حاضر این است که قوانین و نظامات تعادل معماری کدام است؟ در بیان قوانین و نظامات تعادل نفس میتوان به وجود جفتهای دوتایی، نسبتهای متفاوت بین آنها (تعامل، تقابل و یا تضاد)، رعایت حد مناسب در این نسبتها، حرکت، استمرار و تکامل اشاره کرد. در معماری نیز به تبع نفس انسان، این تعادل دارای مراتب مختلف بوده است. وجود مراتب تعادل معماری از یک سو و قوانین شش گانهای که مترتب بر هر مجموعه متعادلی بوده است، نشان میدهد که معماری در تناظر مستقیم با قوای فهم و ادراک انسان (معمار) میتواند واجد مراتب مختلف تعادل باشد. وجود جفتهای دوتایی، تعاملات و یا تقابلات بین آنها، تعیین حد میان آنها و در ادامه سیر حرکت، تداوم و تکامل باید در همه این مراتب جاری شود تا تحت این نظامات، تعادل در هر مرتبه معماری حاصل آید.
کلیدواژهها: تعادل، معماری، مراتب معماری، نفس.
[1] استاديار معماري دانشگاه علم و هنر يزد s.omidvari@sau.ac.ir
[2] ستاد مدعو دانشگاه فرهنـــــگیان. شیراز reihani.z44@gmail.com
القرآن الکريم.
نهج البلاغة.
الذهبي، محمد حسین(1408هـ - 1987م). اثر اقامة الحدود في استقرار المجتمع، ط2، بیروت: دار الجهرة.
رائف، فضل الله(1999م). ووضع المیزان، نظریة التوازن، بیروت: مؤسسة بحسون.
الزحیلي، محمد مصطفی(1990م). الاعتدال في التدین؛ فکرا وسلوکا ومنهجا، ط1، طرابلس: الجماهیر العظمی، منشورات جمعیة الدعوة الاسلامیة العالمیة.
زریق، معروف(1408هـ - 1989م). علم النفس الإسلامي، ط1، دمشق: دارالمعرفة.
محمد الحوطي، غادة بنت عبد العزیز(1415هـ - 1995م). التوازن معیار جمالي(تنظیر وتطبیق علی الآداب الاجتماعیة في البیان النبوي)، ط1، جدة: الناشر عبد المقصود محمد سعید خوجه.
مطهری، مرتضی(1427هـ - 2006م). العدل الآلهی، ترجمة محمد عبد المنعم الخاقاني، ط4، بیروت: الدار الإسلامیة.
--------- (1993- 1994م). عدل الهی (العدل الآلهی)، چ7، طهران: صدرا.