نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 أستاذة قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة طهران،
2 طالب الدکتوراه في قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة طهران
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
The present study discusses "Sajda Karbala" from a stylistic approach depends on the different levels in modern linguistics field ( phonetic syntactical, structral and rhetorical in addition to the psychological aspects as means of analyse the literary text and uncovering its deep structure in which the summit lies in giving applied study to the poem . The study begins with giving a general definition to the poem and definition to the concept to stylistics, the researcher tackles the linguistic levels that emphasizes the rhythm and phonemic units and the different meanings and implicatrons associated with these. The study then shifts to tow levels, the syntactical level and grammatical level in dealing with the forms to the most prominent nouns, apart from the grammatical phenomena and constrnctions. The study then discusses the rhetorical level represented by the artistic representation and summetry. The representation depending on simile, metaphor, rhythm, apposition and assonance. In forming the artistic image in the poema formation that betray, an artistic summetry and harmony in the general structure to the poem.
الكلمات الرئيسية [English]
بررسی زیباییشناختی قصیده سجدة کربلاءاز عبد الوهاب زاهده
عزت ملاابراهیمی*
حامد جنادله**
این پژوهش درصدد بیان شاخصههای فنی و زیباییشناختیقصیده سجدة کربلاء از عبد الوهاب زاهده،بر آمده است. بدین منظور از زوایای مختلف به بررسی جلوههای هنریقصیده پرداخته و سطوح مختلف موسیقایی، تصویری و ادبی آن را به روشی توصیفی - تحلیلی بیان کرده است. شاعر با کاربرد تعابیر مختلف، جملات هماهنگ و الفاظ موزون به خوبی توانسته است اندیشههای خود را به مخاطب منتقل کند.وی با بهرهگیری از دلالتهای معنایی و فنی، عشق خود به ساحت پاک اهل البیت (ع) را به تصویر میکشد و با ایجاد توازن میان جملات و فرازهای مختلف قصیده، نوعی انسجام و هارمونی بالایی به آن میبخشد. نگارندگان با واکاوی اندیشه حاکم بر ذهن مؤلف و نیز بررسی زوایای مختلف فکری اودریافتهاند که شاعر از اصوات، واژهها، کلمات و... در قصیده برای تحقق توازن موسیقایی مناسب با فضا و مفاهیم حاکم بر آنبهرهبرده است. وی با استفاده از تصاویر تاریخی و الهامبخش از حوادث جانسوز کربلا، سعی در جاودانه ساختن این واقعه دارد. از این رو گاه به آشنازدایی وهنجارگریزی میان صفت و موصوف یا فعل و فاعل و یا دیگر اجزای کلامدست میزند تابتواند معنای تازهای در شعر خود بیافریند.
کلیدواژهها: سجدة کربلاء، امام حسین (ع)، عبد الوهاب زاهده، زیبایی شناسی.