نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 استاذ مساعد فی اللغة العربیة وآدابها بجامعة شیراز
2 أستاذ مشارک في اللغة العربية وآدابها بجامعة شيراز، إيران
3 أستاذ في اللغة العربية وآدابها بجامعة أصفهان، إيران
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
Structural methods are among the most important means that poets employ to express what is going on in their souls and to reveal their experiences and the events in which they live; It is also an important tool to unveil the aesthetics of the literary text and its artistic features, The structural methods have become an integral part of the structure of the Palestinian poetic text resisting after the Naksa of 1967 AD, which occupied a large part of its area; So why did the poets after the Naksa use these methods? What are the technical features that characterize these methods in poetry after the Naksa? From this point of view, this study aims to reveal the distribution of the demanded construction methods employed and their patterns in poetry after the Naksa, and to know their connotations and artistic rhetorical phenomena by focusing on the poems of Mo’in Bseiso, Zainab Habash, Nabila Al-Khatib, Ibrahim Al-Maqadma and Samih Sabbagh. The selection of five collections of these poets is attributed to the fact that they contain verses that represent the most important events of the Palestinian resistance after the setback, and that they have many stylistic commonalities. What the study found is that the construction methods are a phenomenon that Palestinian poets relied on after the Naksa in a remarkable way to express their feelings and express their feelings, and to attract the recipient to interact with their bitter experience; The contemplator of the poetic text structure of this period will find that the addressee and what is related to it are an essential part that revolves around the Palestinian resistance poetry. We often find that the Palestinian poet calls for what is not specific, aiming to spread the spirit of solidity and steadfastness in various parts of the world, and he resorts to omitting the call in the speech of the homeland, in order to bring his feelings and his love distance from the occupied homeland; As a result, the poets have moved away from its original connotations to various connotations, perhaps the most prominent of which is the threat, the challenge, and the encouragement to continue the struggle, Bemoaning the killing, destruction and displacement of the Palestinian people is one of the most frequent indications in the poets’ poems, using the various interrogative methods associated with them as an artistic phenomenon in them.
الكلمات الرئيسية [English]
کارکرد هنری و معانی اسالیب انشایی در شعر مقاومت فلسطین
امین نظری تریزی[1]*
یوسف نظری**، محمد خاقانی اصفهانی***
چکیده
اسالیب انشایی یکی از مهمترین ابزارهایی است که شاعران برای بیان درونیات، تجربیات، زیباییهای شعر و جنبههای هنری آن به کار میگیرند؛ اسالیب انشایی، بخش جداییناپذیر و قابل توجهی از ساختار شعر مقاومت فلسطین بعد از شکست 1967م را تشکیل داده است؛ از این روی مسئلۀ پژوهش حاضر این است که چرا شاعران از اسالیب انشایی در اشعارشان بهره بردند؟ ویژگیها و کارکرد فنی این اسالیب کدامند؟ مقالۀ حاضر بر آن است با تکیه بر اشعار معین بسیسو، زینب حبش، نبیلة الخطيب، ابراهیم المقادمة و سمیح صباغ، میزان کاربرد اسالیب انشایی طلبی و انواع آن را در شعر پس از شکست شناسایی کرده و از معانی و کارکردهای هنری و بلاغی آن پرده بردارد. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی و آماری است، اگر به طور عميق در ساختار شعری این دوره بنگریم، به این موضوع پی میبریم که شخص مخاطب بخش اصلی شعر پایداری فلسطین است؛ علت آن را میتوان به حضور کم بسامد اسلوب تمنی در ساختار شعری این دوره ربط داد؛ کاربرد منادای غیر مشخص و عام با هدف ترویج پایداری و ثبات در سرتاسر جهان، در شعر این دوره نمود چشمگیری داشته است؛ همچنین شاعر مقاومت با حذف ادات منادی به هنگام فراخواندن وطن به دنبال این است که مسافت عشق و علاقهاش را با وطن از دست رفتهاش کاهش دهد و احساسات خود را به آن نزدیک سازد؛ فعلهای امر در اشعار این دوره از معنای اصلی خود خارج شده؛ میتوان اذعان داشت که تهدید، مبارزه طلبی و تحریک به ادامه مبارزه از مهمترین و پربسامدترین معانی استخراج شده از افعال امر در این دوره است؛ حسرت نسبت به کشتار، ویرانی و سرگردانی ملت فلسطین از پربسامدترین معانی نمود یافته در اشعار این دوره است که شاعران با بکارگیری پی در پی و پشت سر هم اسالیب استفهام از این موضوع به خوبی پرده برداشتهاند.
کلیدواژهها: ادبیات مقاومت، شعر فلسطین، شکست، اسالیب انشایی، پدیدههای هنری.
* دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)، aminnazari1369@yahoo.com
** دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، ایران، Nazri.yusuf@shirazu.ac.ir
*** استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، ایران، mohammadkhaqani@yahoo.com