نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 طالب دكتوراه في فرع اللغة العربية وآدابها، جامعة خليج فارس، بوشهر، إيران
2 أستاذ مشارك في قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة خليج فارس، بوشهر، إيران
3 أستاذ مشارك في قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة خليج فارس، بوشهر،
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
The Noble Qur’an is a book of extremely eloquence, rhetoric and miracles, and this book is filled with comprehensive and preventative methods to clarify the desired meaning and deliver it to the addressee’s minds. Surprise refers to an event that a person did not think and happened to him unexpectedly. Therefore, Surprise is an action whose purpose is to utilize the negligence of others by directing a quick and strong strike at a specific place and time so that the addressee does not have a chance to thwart the plans or counteract. In this article, we chose the topic of “surprise” in the Noble Qur’an to study the methods and contexts that we encounter regarding surprise, to see why these methods are differed, clarifying the goals and purposes of objectives each word related to surprise in this book by the descriptive-analytical method and by using the statistical method.
In this article, we analyzed the sounds of the words of the surprise mentioned in the Qur’an, including “baghta” 13 times, and the sudden “iidha” mentioned 47 times, and we continued the research by analyzing the letters, words, structures, verses and surahs that these two words came in their context to see the goals, purposes and connotations each of these two words is in the context in which it came, and to explore why one of them does not alternate another one. The most important achieved results are that “baghta” was used in most verses to explain the surprise of the infidels and hypocrites when the torment seized them, especially the torment of death and doom and the torment of resurrection, but “iidha” was used in most of the verses to explain the miracles of the prophets and the breaking of the covenant of the infidels and their denial of the blessings of God Almighty and their heresy. Likewise, the main purpose to use the term “baghta” in the verses is to advise people to watch and learn from the ungrateful and oppressive people and their fate, but the main purpose in the verses contained the term “iidha” is to intimidate people from sin and encourage them to do good.
الكلمات الرئيسية [English]
سبک شناسی غافلگیری در قرآن کریم
اسحاق صادقی (دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر ایران)
eshaghsadeghi6642@gmail.com
سید حیدر فرع شیرازی (دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران)
نویسنده مسؤول: shirazi@pgu.ac.ir
رسول بلاوی (دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران)
r.ballawy@pgu.ac.ir
حسین مهتدی (دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران)
mohtadi@pgu.ac.ir
ناصر زارع (دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران)
nzare@pgu.ac.ir
چکیده
قرآن كريم کتابی بسیار شیوا، رسا و معجزهگر است، این کتاب سرشار از روشهای جامع و کاملی برای بیان معنای مورد نظر و رساندن آن به ذهن مخاطب است. غافلگیری آن است که شخص از قبل فکر کاری را نکرده باشد و غیر منتظره برای او اتفاق افتاده باشد. پس غافلگیری در واقع کاری است که هدف آن بهره برداری از سهل انگاری و غفلت دیگران است، به طوری که شخص با انجام یک کنش سریع و شدید در یک مکان و زمان خاص، هیچ مجالی به طرف مقابل برای خنثی کردن برنامه ها و واکنش نمی دهد. در این مقاله، ما موضوع "غافلگیری" را در قرآن کریم انتخاب کردیم تا روشها و زمینه هایی را که در مورد غافلگیری با آنها روبرو هستیم بررسی کنیم و ببینیم چرا این روش ها در این کتاب متفاوت هستند، و اهداف و مقاصد کلماتی را که بر غافلگیری دلالت دارند، با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش آماری در این کتاب تحلیل و تبیین نماییم.
در این مقاله ما كلمات بیانگر معنای غافلگیری لفظی را در قرآن کریم که شامل کلمه "بغتة" و "إذا" هستند و اولی 13 بار و دومی و 47 بار ذکر شدهاند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم، و به بررسی حروف این دو کلمه و ساختار آیات و سورههایی که این دو کلمه را در متن خود دارند پرداختیم تا اهداف، مقاصد و دلالت هايي را كه هر یک از این دو کلمه در آن زمینه آمده است بررسی کنیم و ببینیم و چرا یکی از آنها در جای دیگری بیان نشده است. مهمترین نتایجی که ما بدست آوردیم این است که: "بغتة" بیشتر به صورت خاص برای توضیح تعجب کفار و منافقین هنگام عذاب، خصوصاً عذاب مرگ و فنا و عذاب قیامت مورد استفاده قرار گرفته است، اما "إذا" بیشتر به صورت عام برای توضیح تعجب از معجزه انبیا و پیمان شکنی کفار و انکار نعمتهای خداوند متعال و شرك ورزيدن منافقين کار رفته است. و نیز هدف اصلی در آیاتي كه اصطلاح "بغتة" به كار رفته است پند و اندرز مردم ازسرنوشت قوم ظالم و ناسپاس است، اما هدف اصلی در آیاتی که اصطلاح "إذا" به كار رفته است ترساندن مردم از گناه و تشويق آنها به انجام كار نیک است.
کلید واژه ها: قرآن کريم، گفتمان قرآنی، سبک شناسی، غافلگیری.