نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 أستاذ مساعد بقسم اللغة العربية وآدابها في جامعة الحکيم السبزواري
2 طالب الدکتوراه، فرع الإدارة السياحية والتسويق السياحي، جامعة «العلم والثقافة»
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
Undoubtedly, language has an important role in tourism marketing in various areas of advertising, service and customer influencing and is an important tool in how to communicate with the tourist and attract and retain him / her. The Arabic language and its cultural and Islamic heritage can boost the tourism sector and attract Arab-speaking tourists to Iran, especially Mashhad. The use of this language as a communication tool in the field of tourism as the language of the Islamic Ummah and the use of its civilizational and Islamic aspects can preserve the position of this language and Islamic culture in the face of the danger of globalization of other languages and on the other hand the development and The flourishing of tourism industry in Mashhad. This study aims to study the role of Arabic language and its civilization function in tourism field of Mashhad through descriptive-analytical method. The need to pay attention to the tourism sector and its prosperity as a fledgling and currency-based industry, relying on the role of the Arabic language in its development, explains the need for such research. The results of this study show that Arabic language and Islamic civilization have four important functions in the tourism industry. Its effective function is in the field of e-marketing. Its communication function is manifested in the interaction of human resources of different tourism sectors with Arabic-speaking tourists. The organized and guiding function of the language makes the traveler comfortable in touring tourist sites and influences his behavior. The fourth function of the Arabic language and its civilizational burden is manifested in the diversity of tourism products in the city of Mashhad.
الكلمات الرئيسية [English]
بررسى نقش زبان عربى و میراث تمدنى آن در بازاریابى گردشگرى نمونه ی موردى شهر مقدس مشهد
مصطفی مهدوی آرا[1]
احمد دیناری[2]
چکیده
زبان نقش مهمى در بازاریابى گردشگرى، بخش تبلیغات، ارائه خدمات و تاثیرگزارى بر رفتار گردشگر دارد. سهم قابل ملاحظهاى از انگیزش گردشگر براى انجام سفر، به وسیله زبان صورت مىپذیرد. ارتباط سازنده و موثر با گردشگر جز از طریق زبان میسر نمىشود. زبان عربى، میراث تمدنى و فرهنگى که با این زبان در پیوند است، مىتواند نقش مهمى در شکوفایى صنعت گردشگرى و جذب گردشگران عربزبان ایفا کند و تصویر ذهنى خوشایندى از مقصد در ذهن گردشگر به وجود آورد. این جستار درصدد است تا با روش توصیفى-تحلیلى و آماری، نقش زبان عربى و دیگر جاذبههاى فرهنگى و هنرى مربوط به این زبان را در مشهد مقدس بررسى نماید. آنچه ضرورت انجام این تحقیق را تبیین مىسازد، توجه بیشتر به کارکردهاى فرهنگ و زبان عربى، تهیه محصولات گردشگرى مطابق با نیاز و سلیقهى این طیف از گردشگران و تاکید بر همکارى و تعامل بین این صنعت و دانشگاه مىباشد. نتایج تحقیق نشان مىدهد: زبان عربى و تمدن اسلامى چهار کارکرد مهم در صنعت گردشگرى دارد. کارکرد تأثیرى آن در حوزه بازاریابى الکترونیکى نقشآفرین است. کارکرد ارتباطى آن در تعامل نیروى انسانى بخشهاى مختلف گردشگرى با گردشگران عربزبان بروز مىکند. کارکرد ساماندهنده و هدایت کننده زبان، باعث سهولت گشت و گذار مسافر در سایتهاى گردشگرى و اثرگذارى بر رفتار وى مىشود. کارکرد چهارم زبان عربى و بار تمدنى آن، خود را در تنوع محصولات گردشگرى در شهر مشهد نشان مىدهد.
کلیدواژهها:زبان عربى، کارکردهاى زبان، بازاریابى گردشگرى، مشهد مقدس، میراث اسلامى.
[1] - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری(نویسنده مسئول) m.mahdavi@hsu.ac.ir
[2] - دانشجوی دکتری رشته مدیریت گردشگری، گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و فرهنگa.dinari@ichto.ir