المؤلفون
1 طالبة الماجستير في الفن الإسلامي، کلية الفن والعمارة، جامعة تربيت مدرس، طهران، إيران،
2 أستاذة مساعدة في قسم الفن الإسلامي، کلية الفن والعمارة، جامعة تربيت مدرس، طهران، إيران
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
Since nowadays identity designing is defined apropos of a nation's visual interests and principles, Iranian designers have constantly attempted to create novel clothing ideas by presenting various works at Fajr International Fashion and Clothing Festival based on Islamic-Iranian art. These ideas are alleged to promote the culture of clothing in order to rescue, revive, and reinforce their national identity recognized as visual ambassadors at the international level. Accordingly, the present study aims to answer the question of 'how is the visual Islamic-Iranian identity applied in the designers' works presented at Fajr International Fashion and Clothing Festival?' Regarding data analysis, identity components were classified into four approaches. Final results indicated that only coverage component in the religious approach existed in all studied works. However, it was not in harmony with other visual components of the presented clothes and therefore, it was not visually matched with Iranian identity.
الكلمات الرئيسية [English]
واکاوی هویت بصری در طراحی لباس بانوان جشنواره مد و لباس فجر
منا جهانپور[1]
فهیمه زارعزاده[2]
چکیده
از آنجایی که امروزه طراحی هویت، گونهای طرحریزی مبتنی بر مصالح و قواعد بصری یک ملت تعریف میگردد. لذا طراحان ایرانی با ارائه آثاری به جشنواره مد لباس فجر همواره کوشیدهاند تا مبتنی بر هنرهای ایرانی- اسلامی دست به خلق ایدههای جدید پوششی بزنند. ایدههایی که ضمن ارتقاء فرهنگ پوششی مردمان سرزمینشان، در راستای احیاء، بازتولید و تقویت هویت ملی آنها به حساب آیند و به مثابه سفیرانی تجسمی در سطح بینالملل شناخته شوند. بر این اساس، پژوهش حاضر با چنین سؤالی مواجه گردیده که به چه نحوی هویت بصری ایرانی- اسلامی از سوی طراحان در آثار ارائهشدهشان به جشنواره مد و لباس فجر اعمال میگردد؟ بر اساس تحلیل دادهها، مولفههای هویتی به چهار رویکرد و مولفههای آن طبقهبندی شده است. نتیجه نهایی این پژوهش لحاظ کردن تنها مولفه پوشیدگی در رویکرد دینی توسط طراحان در تمامی آثار است که بواسطه هماهنگ نبودن تمامی عناصر بصری با یکدیگر این لباسها همسو با هدف نبوده و از لحاظ بصری نشانهای از هویت ایرانی را در خود جای ندادهند.
کلیدواژهها: هویت، طراحی لباس بانوان، جشنواره مد و لباس فجر .