نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 طالب الدکتوراه بجامعة الإمام الخميني الدولية
2 أستاذة مشارکة بجامعة الإمام الخميني الدولية
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
Music is one of the most dynamic and vibrant elements in building blocks of poetry, and poetry of resistance as included in contemporary Arabic poems, accompanied by its special rhythm and melody, is an innocent representation of emotions and conscience of Arab people with his lost dreams. Accordingly, the present descriptive-analytic study firstly considers a selective approach of poems by Moin Basisu and Mohammed Al-Fitory to analyze the extrinsic musical of odes and their changes and innovations in the poems as adopted by the two aforementioned poets. It then investigates the role of rhymes and their typology in relation to the music and meaning of ode. The study also reviews and analyzes the acoustic mechanism of the poem of resistance which leads to the richness of poetry music in order to define the relationship among the internal music, the content of the ode, and the poet’s state of mind. Results show that the rhythmic melody in these two poets’ poems has undergone different changes and new interpretations have had a vital role in minimizing the boring uniformity of music. And synthetic melodies in Fitory’s poems because of a new rhythm and melody originate from the poet’s personal experiences are regarded as highly poetic poems. It also has made the conditions appropriate for internal music analysis, uniformity, and homogeneity of acoustics in words structures. In overall, it results in harmony, musical cohesion, and multi-aspect semantics to the poem.
الكلمات الرئيسية [English]
ساختار موسیقایی و معنایی شعر مقاومت
مطالعه موردی شعر بسیسو و فیتوری
وحید میرزائی[1]
نرگس انصاری**
چکیده
موسیقی از عناصر پویا و زنده در ساختمان شعری به شمار میرود و شعر مقاومت به عنوان بخشی از شعر معاصر عربی با ریتم و نغمههای خاص خود، بیانی صادق از احساس و وجدان انسان عربی و آرزوهای گمشده اوست. از این روی این جستار با رویکرد توصیفی – تحلیلی و آماری و با گزینش اشعار معین بسیسو و محمد فیتوری ابتدا به تحلیل موسیقی بیرونی قصاید و تغییرات و نوآوریهایی که در ساختمان تفعیله شعر این دو شاعر رخ داده، میپردازد. سپس نقش قافیه و انواع مختلف آن را در ارتباط با موسیقی و معنای قصیده مورد توجه قرار میدهد و در ادامه مکانیسم صوتی شعر مقاومت را که سبب غنای موسیقی شعر میشود، به منظور بیان ارتباط میان موسیقی درونی و مضمون قصیده و عواطف شاعر بررسی و تحلیل میکند. نتیجه بررسیها نشان میدهد بحر متدارک در شعر این دو شاعر از تغییرات مختلفی برخوردار بوده و تفعیلههای نو، نقش مؤثری در کاهش یکنواختی ملالتآور موسیقی داشته است. همچنین بحرهای ترکیبی در شعر فیتوری به دلیل دارا بودن ریتم و نوایی نو بر اساس تجارب درونی شاعر در صدر اوزان شعری وی قرار دارد و تحلیل موسیقی درونی اشعار وحدت و همسانی صوتی در ساختار کلمات ایجاد کرده که علاوه بر هماهنگی و انسجام موسیقایی، ابعاد معنایی متعددی را به متن شعری بخشیده است.
کلید واژه ها: شعر مقاومت، ایقاع، مکانیسم صوتی، معین بسیسو، محمد فیتوری.
mvahid1366@yahoo.com دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).[1]
narjes_ansari@yahoo.com ** دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).