نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 دکتوراه في اللغة العربية وآدابهابجامعة إصفهان
2 أستاذ مشارک، قسم اللغة العربية وآدابها، بجامعة إصفهان.
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
The functional approach has different schools for example school of londone. This school(1916) have founders and the most prominent among them is Maikel Halliday who develop the contextual theory of firth(1960) then position a linguistics theory called it systemic grammar(1985).This theory is based on multiple language functions. In the present study, by using the descriptive-analytical approachtries Surah of Mozammel are linguistically analyzed according to Halliday's systemic grammar in three aspects; experiential, interpersonal, and textual metafunction. Regarding the experiential metafunction, it was found out that the material process enjoys the most frequency and through its clarity and its presence aborad the role of the prophet and the belivers in the community on the on hand and the ease of communicating the message on the other. With respect to interpersonal metafunction, we found that polarity of all verses is positive and the verses are full of declarative mood and tells the categorical incidents of Surah. The analysis of textual metafunction revealed that Simpeltheme has high frequency. Further, including given information in theme position. The analysis of verses with respect to cohesion revealed that grammatical cohesion has a prominent role in the integrity of verses.
الكلمات الرئيسية [English]
تحلیل سیستم معنایی زبان در سوره مزمّل
بر اساس نظریه هلیدی
مریم عزیزخانی[1]
سیدرضاسلیمانزاده نجفی[2]
رویکرد نقشگرا در زبانشناسی مکاتب گوناگونی دارد و از مهم ترین آنها مکتب لندن است. این مکتب بنیانگذارانی دارد که از آشکارترین آنها مایکل هلیدی است. کسی که نظریه بافتی فرث را متحول کرد سپس نظریه ای را وضع کرد وآن را دستور نظاممند نامید. این نظریه بر اساس تعدد نقش های زبان بنا شده است. این پژوهش با روش توصیفی _تحلیلی و آماری تلاش میکند که سوره مزمل را در سه نقش تجربی و بینافردی و متنی زبان شناسانه بررسی نماید. با تمرکز بر نقش تجربی مشخص شد که فرایند مادی بیشترین بسامد را در این سوره دارد و به واسطه وضوح این فرایندها و وقوعش در عالم خارج، ازیک طرف نقش تلاشهای نبی اکرم(ص) را آشکار میکند و از طرف دیگر ابلاغ رسالت را آسان میکند. بعد از بررسی نقش بینافردی آشکار شد که قطبیت همه آیات مثبت است وآیات از صیغه اخباری پر شده است و از قطعیت وقوع حوادث خبر میدهد. بعد از تحلیل وظیفه متنی زبان نیز معلوم شد که مبتدای ساده، مکانی گسترده را در این آیات اشغال و اطلاعات شناخته شده بیشترین جایگاههای مبتدا را اشغال میکند. با بررسی انسجام آیات مشخص شد که انسجام دستوری نقش آشکاری را در اتّحاد آیات بازی میکند.
کلیدواژهها: زبانشناسی نقشگرا، انسجام، دستور نظاممند، سوره مزمّل.
[1].فارغ التحصیل دکتری زبان وادبیات عرب از دانشگاه اصفهان(نویسنده مسؤول)maryamazizkhani@ymail.com
[2].دانشیار گروه زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان.rezanajafi84@yahoo.com