نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 أستاذ مساعد في قسم التاريخ، جامعة حکيم سبزواري، سبزوار، إيران،
2 أستاذ مساعد في قسم تاريخ و حضارۀ الأُمم الإسلاميۀ، جامعة الإمام الخميني الدوليۀ، قزوين، إيران،
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
This historical research based on the study of primary and secondry sources, is studying four institutes founded by Saladin/Salah al-Ddin Ayyubi (d. 589AH), two in Cairo and two others in Jerusalem. The research has attempted to analyse the factors of appearance of these institutions, according to the religious policies of Ayyubids. It shows also the historical influence of these institutions. In general, these subjects have been studied in the article: political factors of appearance of Salahiyyahs like the political legitimacy; religuos factors of appearance of Salahiyyahs like the motivations on behalf of Ash`ari propaganda and the subversion aganint othor religions; military (Jihadi) factors of appearance of Salahiyyahs i.e. or the propaganda for making wars by muslims against crusaders; and the process factors of appearance of Salahiyyahs i.e. the social – historical diffusion of Madrasah and Khanqah and their cultural life from the east (Iran and Iraq) into west (Syria and Egypt).
الكلمات الرئيسية [English]
برپایی مؤسسات صلاحیه ایوبیان(مدارس و خانقاهها) در شام و مصر
علیرضا اشتری تفرشی[1]
فاطمه احمدوند[2]
چکیده
این پژوهش ضمن ارائه گزارشی تاریخی– توصیفی به دست آمده از منابع دست اول و برخی پژوهشهای تاریخی از چهار مؤسسه آموزشی و دینی برپا شده به دست صلاح الدین ایوبی(د. 589ق)، بنیانگذار سلسله ایوبیان، یعنی دو مدرسه و دو خانقاه صلاحیه در هر یک از شهرهای بیت المقدس و قاهره، میکوشد تا با روش تحلیلی، عوامل مؤثر در انگیزشهای ایجاد این مؤسسات، منطبق با سیاستهای فرهنگی و مذهبی بنیانگذار آنان و یا تأثیرات ناگزیر تحولات تاریخی، به ارائه روایتی تحلیلبنیان از این پدیده تاریخی نائل آید؛ بدینترتیب، عوامل سیاسی مانند تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی، عوامل مذهبی، از جمله تلاش برای تعمیم اندیشه های اشاعره و حذف آراء رقیب، عوامل جهادی یعنی تأثیر بر ایجاد انگیزههای جهادی بر ضدّ صلیبیان و عوامل فرایندی یعنی کوشش برای تطبیق پدیده مؤسسات صلاحیه با فرایند شرق به غرب پخش پدیدههای تمدنی مدرسه و خانقاه و پدیدههای فرهنگی زندگی مَدرسی و خانقاهی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها: صلاحیه، مدرسه، خانقاه، نظریهپخش، عصر ایوبی.
[1] . استادیار گروه تاریخ تشیع دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران، (نویسنده مسئول)، a.tafreshi@hsu.ac.ir
[2] . استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران، ahmadvand@ISR.ikiu.ac.ir