نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلفون
1 دکتوراه فی قسم اللغة العربیة وآدابها، کلِة الآداب والعلوم الإنسانیة، جامعة فردوسي مشهد، مشهد، إیران
2 أستاذة مشارکة، قسم اللغة العربیة وآدابها، کلیة الآداب والعلوم الإنسانیة، جامعة فردوسي مشهد، مشهد، إیران
3 أستاذ مشارك، قسم اللغة العربیة وآدابها، کلیة الآداب والعلوم الإنسانیة، جامعة فردوسي مشهد، مشهد، إیران
4 أستاذ ، قسم االتعليم والمنهج الدراسي، كلية العلوم التربوية،جامعة فردوسي مشهد، مشهد، إيران،
المستخلص
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلفون [English]
الكلمات الرئيسية [English]
« به کارگیری هوش طبیعی برای آموزش زبان عربی در پرتو نظریه گاردنر»
مریم محمود قیه بلاغي[1]
بهار صدیقي[2]
حسین ناظري[3]
بهروز مهرام[4]
چکیده
آموزش زبان عربی در کشور ما پیشینه ای کهن دارد، به طوری که از دهه سی گذشته به صورت رسمی و جدی آغاز شد، اما هنوز هم به جایگاه واقعی خود در نظام آموزشی نرسیده است. پژوهش حاضر در پی آن است که به بررسی کاربرد نظریه «هوشهای چندگانه» گاردنر در آموزش و یادگیری زبان عربی بپردازد. و هدفش به کارگیری هوش طبیعی در آموزش زبان عربی است. ضرورت انجام پژوهش حاضر به بهبود مکالمه عربی، نجات آن از شرایط آموزشی فعلی و تسهیل هرچه بیشتر آموزش و یادگیری آن برمی گردد. این پژوهش با رویکرد تحلیلی-کاربردی انجام شده است. ونتایج جستار بیانگر آن است که هوش طبیعی تأثیر قابل توجهی بر پدیده آموزش زبان عربی دارد زیرا پایههای آموزشی زبانی لازم را هم برای مرسان و هم برای زبان آموزان فراهم میکند. ماهیت و تأثیر هوش طبیعی در آموزش زبان عربی را نمیتوان نادیده گرفت. زیرا نادیده گرفتن طبیعت و به کارگیری هوش طبیعی در آموزش زبان عربی منجر به تکیه بر روش های تکراری وعدم توجه به هوش های مختلف زبان آموزان در آموزش این زبان می شود. این هوش در هر چهار مهارت زبانی و از طریق ارتباط بین سخنرانی کلاسی و طبیعت، کاربرد دارد.
کلید واژگان: آموزش، یادگیری، زبان عربی، گاردنر، هوش طبیعتگرا.
تاریخ دریافت:15/08/1403، تاریخ پذیرش: 21/2/1404