The "Spots of Indeterminacies" and the interaction between the text and reader; Analytical study in Angelika Neuwirth reading of Surah Al-Rahman

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student, Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

2 Professor, Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

10.30465/afg.2023.8688

Abstract

The interaction between text and reader and the concept of the "spots of Indeterminacies "are among the essential topics in Wolfgang Iser's theory of "Aesthetics Responsive ". This theory seeks to pay attention to the reader's role in the reading process and formulate concepts that lead to increased interaction between the text and the reader. This study believes that the concepts proposed by Iser provide functional mechanisms for research in the text of the Qur'an and interpretive texts from a new perspective. Therefore, in the present study, we tried to study essential indeterminate spaces in Surah Al-Rahman and investigate how Angelika Neuwirth interacted with these spaces of Surah. The focus on Neuwirth in this study stems from her interpretive approach to the study of the Qur'an and her emphasis on considering Qur'anic chapters as literary pieces. The purpose of this study is to achieve a new approach to research in the textual structure of the Qur'an as well as interpretive texts and determine an indicator to identify the near and far interpretations of this precious text by using descriptive and analytical methods. In this regard, it was observed that Neuwirth, in her interpretive reading of this Surah, tries to fill in the blanks by using the topics discussed in the previous religious books and the results of her analysis of the poems of the pre-Islamic period.

Keywords


 

فضاهای نامتعین وتعامل میان متن قرآن وخواننده؛ بررسی تحلیلی خوانش آنجلیکا نویورث از سوره‌ی الرحمن

*زهرا دلاور ابربکوه[1]

کبرا روشنفکر[2]

عیسی متقی زاده[3]

حمیدرضا شعیری[4]

چکیده

تعامل میان متن و خواننده و مفهوم "فضاهای نامتعین" از مهمترین مباحث نظریه‌ی "زیبایی شناسی واکنش" ولفگانگ ایزر به شمار می آیند. این نظریه ضمن توجه به نقش خواننده در فرآیند خواندن، و طرح مفاهیم و گزاره هایی که منجر به افزایش تعامل میان متن و خواننده می شوند، درصدد اعتباربخشی به خواننده ای است که در مطالعات ادبی پیشین به حاشیه رانده شده بود. در پژوهش پیش رو با این دیدگاه که مفاهیم مطرح شده توسط ایزر مکانسیم های عملی مفیدی جهت پژوهش در متن قرآن و متون تفسیری از چشم اندازی نوین، به دست می دهند، سعی گردید ضمن بررسی مهمترین فضاهای نامتعین در سوره الرحمن که به لحاظ شکل خاص خود از پتانسیل های بسیاری جهت تحلیل وکاوش برخوردار است، نحوه‌ی تعامل آنجلیکا نویورث با این فضاهای سوره، واکاوی شود. اهتمام به نویورث در این پژوهش، از رویکرد تفسیری وی در مطالعه‌ی قرآن و تأکید او بر در نظر گرفتن سوره های قرآنی به عنوان قطعه های ادبی، سرچشمه می گیرد. هدف از این پژوهش، دستیابی به رویکردی نوین جهت پژوهش در ساختار متنی قرآن و همچنین متون تفسیری و تعیین شاخصی جهت شناسایی تفاسیر و تصورات نزدیک و دور از این متن گرانقدر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی است. در همین راستا، ملاحظه گردید نویورث در خوانش تفسیری خود از این سوره، سعی می نماید فضاهای خالی را با استفاده از مباحث مطرح شده در کتب دینی گذشته و همچنین نتایج تحلیل خود از مطلع قصاید دوره ی جاهلی، تکمیل نماید.

واژگان کلیدی: سوره‌ی الرحمن،  فضاهای نامتعین، تعامل میان متن و خواننده، آنجلیکا نویورث.

 

 

 

 

 

 

[1] *دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. z.delavar@modares.ac.ir

[2] استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Kroshan@modares.ac.ir

[3] استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Motaghizadeh@modares.ac.ir

[4] استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. shairih@gmail.com