نوع المستند : علمی ـ پژوهشی
المؤلف
أستاذ مساعد في الأدب المقارن بأکاديمية العلوم الإنسانية والدراسات الثقافية
المستخلص
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
المؤلف [English]
Muhammad Ali Jamalzadeh has a distinguished position in contemporary Iranian literature, and his initiative to bring traditional Persian literature into the modern age via the short story genre was instrumental in the revival of Persian literature, placing him at the top of the list of great contemporary Persian writers.He was the first to introduce Iranians to the European style of short story writing. Iranian writers merged Persian and Western techniques, they created contemporary short stories which had more relevance for contemporary readers than traditional folk literature because they.The "Yeki bud Yeki Nebud" (Once Upon a Time) collection, by Muhammad Ali Jamal Zadeh, is the first fictional collection in Iran, in which the basic elements of the short story are realized as a modern literary genre with its traditional contents based on what was present in ancient tales.This research seeks to study these elements from the perspective of new historical criticism or cultural analysis of the text, using the descriptive-analytical method, trying to reach artistic aesthetics instructor to express modern social and then literary changes in Iranian society in the early years of the last century.
الكلمات الرئيسية [English]
نقش محمدعلی جمالزاده در تجدید حیات ادبیات داستانی معاصر ایران
شکوه السادات حسینی[1]
چکیده
محمدعلی جمالزاده جایگاه ویژهای در ادبیات معاصر ایران دارد. نقش برجستۀ او در تجدید حیات ادبیات فارسی، نامش را در صدر فهرست نویسندگان نوگرای ادبیات معاصر ایران قرار داد. وی با درهم آمیختن میراث ادبیِ به جایمانده در حکایتهای قدیم فارسی و تکنیکهای مدرن غربی، آغازگر داستان کوتاه در ایران شد. مجموعۀ یکی بود یکی نبود نوشتۀ جمالزاده نخستین مجموعۀ داستان کوتاه ایران شناخته میشود که در آن حکایتهای قدیمی با تکنیکهای مدرن عرضه شدهاند. نوشتار حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس تاریخنگاری جدید یا نقد فرهنگی، عناصر زیباییشناسانۀ مجموعۀ یکی بود یکی نبود را براساس تحولات تاریخی و ادبی سالهای آغازین قرن بیستم مورد بررسی قرار میدهد.
کلیدواژهها: تاریخنگاری جدید، نقد فرهنگی، داستان کوتاه، محمدعلی جمالزاده، یکی بو یکی نبود