Document Type : Research Paper
Authors
1 PhD in Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University,Tehran,Iran.
2 Professor of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University ,Tehran,Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
فضاهای نامتعین وتعامل میان متن قرآن وخواننده؛ بررسی تحلیلی خوانش آنجلیکا نویورث از سورهی الرحمن
زهرا دلاور ابربکوه[1]
کبرا روشنفکر[2]
عیسی متقی زاده[3]
حمیدرضا شعیری[4]
چکیده
تعامل میان متن و خواننده و مفهوم "فضاهای نامتعین" از مهمترین مباحث نظریهی "زیبایی شناسی واکنش" ولفگانگ ایزر به شمار می آیند. این نظریه ضمن توجه به نقش خواننده در فرآیند خواندن، و طرح مفاهیم و گزاره هایی که منجر به افزایش تعامل میان متن و خواننده می شوند، درصدد اعتباربخشی به خواننده ای است که در مطالعات ادبی پیشین به حاشیه رانده شده بود. در پژوهش پیش رو با این دیدگاه که مفاهیم مطرح شده توسط ایزر مکانسیم های عملی مفیدی جهت پژوهش در متن قرآن و متون تفسیری از چشم اندازی نوین، به دست می دهند، سعی گردید ضمن بررسی مهمترین فضاهای نامتعین در سوره الرحمن که به لحاظ شکل خاص خود از پتانسیل های بسیاری جهت تحلیل وکاوش برخوردار است، نحوهی تعامل آنجلیکا نویورث با این فضاهای سوره، واکاوی شود. اهتمام به نویورث در این پژوهش، از رویکرد تفسیری وی در مطالعهی قرآن و تأکید او بر در نظر گرفتن سوره های قرآنی به عنوان قطعه های ادبی، سرچشمه می گیرد. هدف از این پژوهش، دستیابی به رویکردی نوین جهت پژوهش در ساختار متنی قرآن و همچنین متون تفسیری و تعیین شاخصی جهت شناسایی تفاسیر و تصورات نزدیک و دور از این متن گرانقدر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی است. در همین راستا، ملاحظه گردید نویورث در خوانش تفسیری خود از این سوره، سعی می نماید فضاهای خالی را با استفاده از مباحث مطرح شده در کتب دینی گذشته و همچنین نتایج تحلیل خود از مطلع قصاید دوره ی جاهلی، تکمیل نماید.
واژگان کلیدی: سورهی الرحمن، فضاهای نامتعین، تعامل میان متن و خواننده، آنجلیکا نویورث.
[1] دکترای زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.(نویسنده ی مسئول)، z.delavar@modares.ac.ir ،
[2] استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Kroshan@modares.ac.ir ،
[3] استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Motaghizadeh@modares.ac.ir ،
[4] استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. shairi@modares.ac.ir ،
تاریخ دریافت: 05/10/1402، تاریخ پذیرش: 15/02/ 1403