The components of social justice and methods of applying them according to the interpretations of Al-Mizan and in the shadows of the Qur’an

Document Type : Research Paper

Authors

1 عضو هیات علمی

2 آ.غ.خوی. خ ورمزیار. آپارتمان پاسارگاد. ط3

3 broojerd

10.30465/afg.2024.9380

Abstract

Social justice is considered a vital and controversial topic in the social and religious context, especially since the Holy Qur’an contains directives and principles related to social justice. This is based on the Qur’anic texts, the two interpretations of Al-Mizan, and the shades of the Qur’an. This research works to clarify the basic concepts and components of social justice and how to apply them according to religious texts. Its correct understanding is vital for society and the Islamic religion. Social justice is a vital issue in our societies, which plays a major role in achieving balance and justice among individuals. Through research on the concept and components of social justice and how to apply it according to Quranic interpretation, a deeper and more comprehensive understanding of this concept and how to apply it can be achieved. This research will follow an approach that combines the analysis of the Qur’anic texts with the conclusions of the two interpretations of Al-Mizan and in the shades of the Qur’an. The research reached results including: It became clear that studying social justice and its components from the Holy Qur’an is of great importance for understanding the principles of Islam. Social justice aims to achieve balance and equality in the distribution of resources and opportunities. Studying the Qur’an’s guidance on justice helps one live according to Islamic principles. The study of justice enhances understanding of the concepts of right and justice and how to apply them. It provides tools and methodologies to solve social problems and achieve change, supports the vision of an equal and just society, and promotes participation to achieve this.

Keywords

Main Subjects


بی تردید، عدالت اجتماعی یک موضوع مهم و در عین حال، بحث برانگیز در حوزه اجتماعی و مذهبی است. پژوهش در این موضوع جهت شناسایی مفهوم، اهمیت و راه­های دستیابی به آن با تکیه بر متون قرآنی، دو تفسیر «المیزان» و «في ظلال القرآن» ضروری است. این پژوهش به تبیین مفاهیم و مؤلفه های اساسی عدالت اجتماعی و چگونگی به کارگیری آن بر اساس متون دینی پرداخت. پرسش این پژوهش بر اساس شناخت مفهوم عدالت اجتماعی و تحلیل مؤلفه های آن و چگونگی به کارگیری آن بود، به ویژه این که قرآن کریم حاوی دستورات و مبانی مرتبط با عدالت اجتماعی است. شناسایی درست این مفهوم و احکامی که باید در تحقق آن نقش داشته باشد برای جامعه و دین اسلام حیاتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مفهوم عدالت اجتماعی، مؤلفه‌های آن و چگونگی کاربرد آن بر اساس تفاسیر «المیزان» و «في ظلال القرآن» بود. با پژوهش پیرامون مفهوم و مولفه های عدالت اجتماعی و نحوه به کارگیری آن بر اساس تفسیر قرآن، می توان به درک عمیق تر و جامع تری از این مفهوم و چگونگی به کارگیری آن دست یافت. این پژوهش رویکردی را دنبال نمود که تحلیل متون قرآنی را با یافته های مفسران «المیزان» و «في ظلال القرآن» ترکیب می کرد. همچنین متون مرتبط با مفهوم عدالت اجتماعی و کاربرد آن در اسلام بررسی شد. در پایان، پژوهشگر به یافته هایی رسید از جمله: مشخص شد که مطالعه عدالت اجتماعی و اجزای آن از قرآن کریم جهت شناخت مبانی اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف عدالت اجتماعی دستیابی به تعادل و برابری در توزیع منابع و فرصت هاست. مطالعه رهنمودهای قرآن در خصوص عدالت به انسان کمک می کند تا بر اساس اصول اسلام زندگی کند. بررسی عدالت، درک مفاهیم حق و عدالت و نحوه به کارگیری آنها را افزایش می دهد و همچنین، ابزارها و روش شناسی هایی را به منظور حل مشکلات اجتماعی و دستیابی به تغییر فراهم می کند و نیز این تحقیق، از چشم انداز جامعه ی برابر و عادلانه حمایت کرد و مشارکت برای دستیابی به این امر را ترویج نمود.

واژگان کلیدی: قرآن، عدالت اجتماعی، مؤلفه­ها، تفسیر، المیزان، فی ظلال القرآن.

 

 

Books
The Holy Quran
Nahj al-Balagha
Ibn Faris, Ahmed. (1399). Dictionary of language standards. Verified by Abdul Salam Muhammad Haroun. Beirut: Dar Al-Fikr.
Ibn Kathir, Abu Al-Fida Ismail bin Omar bin Kathir Al-Qurashi Al-Basri, then Al-Dimashqi. (1999). Interpretation of the Great Qur’an. Verified by Sami bin Muhammad Salama. Riyadh: Dar Taiba for Publishing and Distribution.
Abu Al-Futouh, Najah Abdel-Aleem. (2016). Islamic economics system and theory Abu Al-Futuh. Egypt: The Modern World of Books.
Al-Hilli, Yahya bin Saeed. (1405). The mosque of Sharia. Achieving and graduating a number of distinguished students. Qom: Sayyed al-Shuhada Foundation.
Al-Khademi, Nour al-Din bin Mukhtar. (2001). Science of legal objectives. Riyadh: Obeikan Library.
Khadouri, Majeed. (1998). A concept of justice in Islam. Damascus: Dar Al-Hisar.
Al-Dulaimi, Qasim Muhammad Hamoud Darwish. (2009). Islamic economics. Baghdad: Dar es Salaam
Al-Sijistani, Abu Dawud Suleiman bin Al-Ash’ath Al-Azdi. (2009). Sunan Ibn Dawud. Investigator Shuaib Al-Arnaout. Cairo: Dar Al-Resala International.
Shehata, Hussein Hussein. (2013). Islamic economics between thought and application. Beirut: Universities Publishing House.
Al-Shirazi, Nasser Makarem. (1379). The best interpretation of the revealed Book of God. Qom: Imam Ali bin Abi Talib’s (peace be upon him) school.
Tabatabai, Muhammad Hussein. (1998). Interpretation of the balance. Volume 19, Qom: Publications of the group of teachers in the seminary.
Al-Tabarsi, Amin Al-Salam Abu Ali Al-Fadl bin Al-Hassan. (1995). Al-Bayan Complex. It was verified and commented on by a committee of scholars and specialist investigators, and the Grand Imam, Sayyid Muhsin al-Amin al-Amili, presented it to him. Beirut: Publications of Al-Alami Publications Foundation.
Al-Tusi, Abu Jaafar Muhammad bin Al-Hasan. (1390). Refinement of rulings. It was verified and commented on by our master Al-Hujjah, Sayyed Hassan Al-Musawi Al-Kharsan. Tehran: Islamic Book House.
Al-Qurtubi, Abu Abdullah Muhammad bin Ahmed Al-Ansari. (1985). The comprehensive of the provisions of the Qur’an. Beirut: Arab Heritage Revival House.
Qutb, Sayyid. (1964). Social justice in Islam. Cairo: Dar Al-Kutub Al-Arabiyya.
........... (1412). In the shadows of the Qur’an. Volume 6, Beirut: Dar Al-Shorouk.
Al-Qummi, Ali bin Babawiya. (1406). The jurisprudence of consent. Investigation by the Al-Bayt (peace be upon them) Foundation for Heritage Revival. Qom: International Conference of Imam al-Rida (peace be upon him).
Motahhari, Mortada. (1993). Study of the principles of Islamic economics. Jordan: Dar Al-Balagha for printing, publishing and distribution.
Al-Mayali, Ahmed Adnan Aziz. (2007). “Social justice according to Imam Ali Ibn Abi Talib (peace be upon him).” Baghdad University.
Al-Naysaburi, Muslim bin Al-Hajjaj Abu Al-Hasan Al-Qushayri. (1990). Sahih Muslim. Verified by Muhammad Fouad Abdel Baqi. Beirut: Dar Revival of Arab Heritage.
Al-Hassan, Ahmed Khadr. (2019). “The state’s responsibility to achieve social justice.” Master Thesis. Baghdad University
Owner, Narges Saleh. (2019). “The principle of justice in frontal jurisprudence.” Master's thesis in Sharia and Islamic Sciences.
Farhan, Ali Mansour’s talents. (2004). “Divine justice in reward and punishment according to the predecessors is present among the Mu’tazilites and Ash’aris.” Master Thesis . Umm Al Qura University.
Hamid, Ahmed Adnan. (2018). “Justice in Western Political Thought.” Journal of Human Sciences. Baghdad University. 8(5): pp. 50-70.
Internet sites
https://farsi.khamenei.ir/speech-content Imam Khamenei, Sayyid Ali al-Husseini. (1390) From his speech at the Second Forum for Strategic Ideas.