Document Type : Research Paper
Authors
1 PhD Student in Public Administration, Department of Public Administration, Human Resource Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 & Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
طراحی الگوی توسعه منابع انسانی دانشی با رویکرد مبادله دانش اسلامی
مطالعه موردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ناهید فتحی[1]
سیدرضا سیدجوادین[2]
طهمورث حسنقلیپور[3]
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی توسعه منابع انسانی دانشی با رویکرد مبادله دانش اسلامیدر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ نوع روش، توصیفی – اکتشافی است. جهت گردآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه استفاده شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل مدیران و مسئولین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده اند که با مفاهیم توسعه منابع انسانی دانشی و دانش اسلامیدر سازمان آشنایی داشته اند. جهت طراحی این الگو از استراتژی گراندد تئوری با رهیافت استراوس و کوربین استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از کدگذاری باز و محوری، مقولههای تغییرات سازمانی، تغییر و تحولات محیطی، پویایی فناوری و تحولات در رویکردهای منابع انسانی، در طبقه عوامل علی توسعه منابع انسانی دانشی با رویکرد مبادله دانش اسلامیقرار میگیرند. همچنین، مقولههای ساختار سازمانی انعطاف پذیر، زیرساختهای فناوریهای نوین، فرهنگ سازمانی اسلامی، ارتباطات سازمانی حلقه ای، شایستگیهای کارکنان دانشی، در زمره عوامل زمینه قرار میگیرند. مقولههای چالشهای فرآیندی در سازمان، چالشهای ساختاری در سازمان، چالشهای مالکیت حقوقی و چالشهای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی در دسته عوامل مداخله گر توسعه منابع انسانی دانشی با رویکرد مبادله دانش اسلامی میباشند. از طرفی، مقولههای جذب کارکنان دانشی، آموزش کارکنان دانشی، ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، جبران خدمات کارکنان دانشی، مسیر پیشرفت شغلی کارکنان دانشی و توسعه کانالهای ارتباطی، تشکیل دهنده راهبردهای الگو هستند. از سویی، مقولههای توسعه پایدار کارکنان دانشی، توسعه مشارکت پذیری در سازمان و توسعه بهره وری کارکنان دانشی، پیامدهای توسعه منابع انسانی دانشی با رویکرد مبادله دانش اسلامیمیباشند.
کلیدواژهها: توسعه منابع انسانی دانشی، کارکنان دانشی، مبادله دانش اسلامی، گراندد تئوری.
[1] دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران nahid.fathi@srbau.ac.ir
[2] استاد مدعو، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران و استاد گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.(نویسنده مسوول) rezajavadin@ut.ac.ir
[3] استاد مدعو، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران و استاد گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. thyasory@ut.ac.ir