Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature Deptment. Hakim Sabzevari University
2 P.h.D student in Tourism Management and Marketing, University of Science and Culture
Abstract
Keywords
بررسى نقش زبان عربى و میراث تمدنى آن در بازاریابى گردشگرى نمونه ی موردى شهر مقدس مشهد
مصطفی مهدوی آرا[1]
احمد دیناری[2]
چکیده
زبان نقش مهمى در بازاریابى گردشگرى، بخش تبلیغات، ارائه خدمات و تاثیرگزارى بر رفتار گردشگر دارد. سهم قابل ملاحظهاى از انگیزش گردشگر براى انجام سفر، به وسیله زبان صورت مىپذیرد. ارتباط سازنده و موثر با گردشگر جز از طریق زبان میسر نمىشود. زبان عربى، میراث تمدنى و فرهنگى که با این زبان در پیوند است، مىتواند نقش مهمى در شکوفایى صنعت گردشگرى و جذب گردشگران عربزبان ایفا کند و تصویر ذهنى خوشایندى از مقصد در ذهن گردشگر به وجود آورد. این جستار درصدد است تا با روش توصیفى-تحلیلى و آماری، نقش زبان عربى و دیگر جاذبههاى فرهنگى و هنرى مربوط به این زبان را در مشهد مقدس بررسى نماید. آنچه ضرورت انجام این تحقیق را تبیین مىسازد، توجه بیشتر به کارکردهاى فرهنگ و زبان عربى، تهیه محصولات گردشگرى مطابق با نیاز و سلیقهى این طیف از گردشگران و تاکید بر همکارى و تعامل بین این صنعت و دانشگاه مىباشد. نتایج تحقیق نشان مىدهد: زبان عربى و تمدن اسلامى چهار کارکرد مهم در صنعت گردشگرى دارد. کارکرد تأثیرى آن در حوزه بازاریابى الکترونیکى نقشآفرین است. کارکرد ارتباطى آن در تعامل نیروى انسانى بخشهاى مختلف گردشگرى با گردشگران عربزبان بروز مىکند. کارکرد ساماندهنده و هدایت کننده زبان، باعث سهولت گشت و گذار مسافر در سایتهاى گردشگرى و اثرگذارى بر رفتار وى مىشود. کارکرد چهارم زبان عربى و بار تمدنى آن، خود را در تنوع محصولات گردشگرى در شهر مشهد نشان مىدهد.
کلیدواژهها:زبان عربى، کارکردهاى زبان، بازاریابى گردشگرى، مشهد مقدس، میراث اسلامى.
[1] - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری(نویسنده مسئول) m.mahdavi@hsu.ac.ir
[2] - دانشجوی دکتری رشته مدیریت گردشگری، گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و فرهنگa.dinari@ichto.ir