Imaging of “Self” and “Other” in Sinan Antoon’s Wahdaha Shajarat al-Rumman (The Pomegranate Alone): An Imagological Study

Document Type : Research Paper

Authors

1 student of Arabic language and literature, Khorramabad University – Lorestan

2 . Professor of Arabic Language and Literature at Khorramabad University - Lorestan.

Abstract

The issue of “self” and “other” is among the most important subjects that the Arabic novel in general and the Iraqi novel in particular have dealt with. These two cases are clearly seen in the text of many texts. Many other American writers have portrayed one in a very violent way, another as a rebel, and another as a posthumous one, which has caused my Arab defeat, repression, and suffering. So self and other are very important issues in imagology. The self of the story is basically a creation of interaction with the world, and looking at me depends on another cognition. One of my most important manifestations of self is presented during attitudes toward the other. Attitude towards another is based on the self’s vision and attitudes through my culture. So the other appears in my mirror. And the questions that occupied our minds: What are my characteristics in this story? And how does the other appear in this story? And what good is it for someone who reads this research from Iran?Sinan Antoon’s novels provided a vast space for my research and that of others. The writer expresses the other in many different ways, just as he illustrates the self in looking at the other. This research studies self and other in the novel Wahdaha Shajarat al-Rumman (The Pomegranate Alone). The results show that the self of the story is illustrated as a Shi'ite Iraqi self, and that the other is a Ba'athist, American, or terrorist.

Keywords


تصویر من و دیگری در رمانوحدها شجرة الرمّان اثر سنان أنتون

سید ایاد موسوی *

 د. علی نظری**

بحث من ودیگری از جمله مسائلی که در رمان‌های عربی بطور عموم ودر رمان‌های عراقی بطور خصوص تبلور پیدا می‌کند، تا جایی که این دو مبحث در متون بسیاری از رمان‌نویسان عراقی آشکار وملموس گشت. عدّه‌ای از این رمان‌نویسان، زشتی، بی‌تدبیری، و خسّت دیگری آمریکایی وآنچه از خواری وزبونی وستم که من عربی متحمّل شده را برای مخاطب آشکار ساختند، وعدّه‌ای دیگر آثار خود را بر دیگری بعثی که ملّت عراق را به نابودی کشاند، متمرکز ساختند. برای شناخت این دو و خطّ‌مشی مختلف باید روش تصویرشناسی را برای فهم من ودیگری بکار برد. چرا که من و دیگری دو رکن اصلی در بحث تصویر شناسی بشمار می‌رود. سنان أنتون دیگری بعثی و آمریکایی را در رمان‌های خود بکار برده و در رمان وحدها شجرة الرمان درد و رنج مردم عراق را در زمان چیرگی حزب بعث تا اشغال دیگر آمریکایی به تصویر می‌کشد. با مطالعۀ آثار أنتون، عرصه تصویرشناسی را عرصه‌ای وسیع برای پژوهش وروشن نمودن مناقشه بین من ودیگری یافتیم که در رمان‌های وی هویداست. چرا که نویسنده، دیگری را با انواع مختلف آن در مقابل من قرار داده وآشکار می‌نماید. ونتایج برآنند که من برای رمان‌نویس، بصورت من شیعی، و من عراقی نمایان می‌شود، وخود را بطور ملموس وخواسته شده در رمان نشان می‌دهد. کما اینکه سنان دیگری را بصورت دیگری ایرانی، بعثی، آمریکایی، وتروریست به تصویر می‌کشد.

کلیدواژه­ها: تصویرشناسی، من، دیگری، وحدها شجرة الرمان، سنان أنتون



* دانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب، دانشگاه لرستان، خرم آباد، mousavi.a@fh.lu.ac.ir

** استاد گروه زبان وادبیات عرب، دانشگاه لرستان، خرم آباد (نویسنده مسئول)، nazari.a@lu.ac.ir. .

الکتب
القرآن الکریم.
ابن منظور، (1988م)، لسان العرب، مج1، بیروت: دار الجیل، دار لسان العرب.
أفایة، محمد نور الدین، (1991م). الغرب في المتخیل العربي، الشارقة: منشورات دائرة الثقافة والإعلام.
أنطون، سنان، (2013م). وحدها شجرة الرمان، بیروت: دار الجمل.
بسیوني، همت، (2001م). الشخصیة المصریة وصورة الآخر، ط1، القاهرة: مصر العربیة للنشر والتوزیع.
الجابري، محمد العابد. (2009م). الإسلام والغرب الأنا والآخر، ط1، بیروت: سلسلة فکر ونقد، الشبکة العربیة للأبحاث والنشر.
حسیبة، مصطفی، (2009م). المعجم الفلسفي، ط1، عمان: دار أسامة للنشر والتوزیع.
حمود، ماجدة. (2010م). صورة الآخر في التراث العربی، ط1، بیروت: الدار العربیة للعلوم ناشرون.
الخباز، محمد. (2009م). صورة الآخر في شعر المتنبی، ط1. بیروت: مؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
دبودومة، عبدالقادر، عطار أحمد، مونیس بخضرة، شوقي الزین محمد، (2016م). مقاربات فلسفیة للنصوص الروائیة الجزائریة، تلمسان: النشر الجدید الجامعي.
الذویخ، سعد فهد. (2009م). صورة الآخر في الشعر العربي، ط1، عمان: عالم الکتب الحدیث للنشر والتوزیع.
معلوف، لویس، (1991م)، المنجد في اللغة والأعلام، ط1، بیروت: دار المشرق والمکتبة الشرقیة.
الدوریات والمجلات
‌بازیگر، نهاد، وشهریار نیازي، (1395ش). «رفض الحرب والعنف وإدانة نظام البعث عند الروائیة العراقیة هدیة حسین»، مجلة أدب عربي، سال8، شماره2 ، ص55- 74.
رضاپور محیسنی، توفیق، ورسول بلاوي، وعواد کاظم لفتة الغزي، (2020م)، «صورة الآخر الأجنبي والعربي في شعر فاضل العزّاوي»، مجلة آفاق الحضارة الإسلامیة، السنة 22، العدد2، صص 97-114.
عباسعلي نجاد، مریم، خلیل پرویني، هادي نظري منظم، سید فضل الله میر قادري، (2019م). جدلیة الأنا والآخر في أشعار عزالدین المناصرة المقاومة، الأدب العربي، جامعة طهران، السنة11، العدد1، صص1-22.
نامور مطلق، بهمن، (1388ش). «لمحة عن الصورولوجیا، تقدیم أسلوب للنقد الأدبی والفنّی فی الأدب المقارن»، مجلة دراسات الأدب المقارن، السنة 3. العدد 12، صص 138-119.
الرسائل والأطاریح
بوحلایس، سلاف، (2009م). صورة الأنا والآخر في شعر مصطفی محمد الغماري، أطروحة الماجستیر، الجمهوریة الجزائریة، جامعة الحاج لخضر.
حجّاج، حبیبة، وملیکة أوکسل، (2017م)، صورة الموت في روایة الأزمة الجزائریة، روایة "الحلّاج وزغارید الدّماء" لــ"محفوظ کحوال" أنموذجاً، مذکرة مکملة لنیل شهادة الماستر في میدان اللغة والأدب العربي، جامعة العربي بن مهیدي.
الهروط، بلال سالم، (2008م). صورة الآخر في أدب الرحلات الأندلسیة، أطروحة للدکتوراه، أردن، جامعة مؤتة.