Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Yazd University, Iran.
2 Master of Arabic Language and Literature, Yazd University, Iran
Abstract
Keywords
جلوههاي به حاشيه راندن هويّت قهرمان و روشهاي ريشخند
در داستان کوتاه الاستغاثه اثر زکريّا تامر
بهنام فارسي[1]
علي بيانلو[2]
علي نوبهار[3]
چکيده
بيترديد روشهاي ريشخند فقط وسيلهاي براي مسخره کردن نيست، بلکه ابزاري هنري و اثر بخش در بيان دغدغههاي ذهني نويسندگان و شاعران پيرامون مسائل سياسي و اجتماعي به حساب ميآيد. زکريّا تامر نويسنده سوري از جمله کساني است که روشهاي ريشخند را وسيلهاي براي انتقاد از مفاهيم نادرست موجود در جامعه و نظام حاکم سوريّه استفاده ميکند. اين روش در داستان کوتاه الاستغاثه با شکلهاي مختلف ديده ميشود. در پژوهش حاضر، جهت انتقال ديدگاه نوبسنده به مخاطب، از روش توصيفي–تحليلي استفاده گرديده و به پيشنهاد نويسندگان تصاوير موجود در اين مقاله، توسط کاريکاتوريست ترسيم شده است. همچنين طبق اهداف پژوهش، جلوههاي به حاشيه راندن هويّت قهرمان به عنوان يک مفهوم نادرست و روشهاي هنري ريشخند در اين داستان کوتاه، بررسي شده است. نتيجۀ پژوهش اين شد که هنر ريشخند در مفاهيم گوناگوني جاري است. مانند: دمشق در خواب و پيکر متلاشي، باسواد ناآگاه از جايگاه قهرمان، سلاح ناکارآمد، وزير دروغين و سرگشتۀ بيسلاح، نپذيرفتن مرگ با خواري، عاقبت قهرمان و سلاحش. همچنين روشهاي هنري به کار رفته در ريشخند شامل اين موارد است: تکنيک رئاليسم جادويي، مجاز لغوي، تصوير حسّي دردناک مضحـﻚ، تهکّم پيدا و پنهان، ذمّ شبيه به مدح، تناقض ميان واژگان و معاني، بينامتنيت.
کلمات کليدي: حاشيه راندن هويّت قهرمان، روشهاي ريشخند، داستان کوتاه، الاستغاثه، زکريّا تامر.
[1] -استاديار، بخش زبان و ادبيات عربي، دانشگاه يزد، ايران. (نويسندۀ مسئول)09106801745 behnam.farsi@yazd.ac.ir
[2] -استاديار، بخش زبان و ادبيات عربي، دانشگاه يزد، ايران. abayanlou@yazd.ac.ir
[3] -کارشناس ارشد زبان و ادبيات عربي، دانشگاه يزد، ايران. hajalinobahar1@gmail.com
تاريخ دريافت: 18/8/98 تاريخ پذيرش: 12/12/98