Document Type : Research Paper
Authors
1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University
2 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University
3 Master's student in Arabic language and literature, Tarbiat Modares University
Abstract
Highlights
.
Keywords
توازن بین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بر اساس سبک شناسی آماری طبق تئوری های «بوزمان» و «جانسون» (نامه 74 و دعا 38)
عیسی متقی زاده[1]
علی حاجی خانی[2]
سمیة مدیری[3]
یکی از مهمترین راههای انتقال افکار به دیگران، نوشتن است. هر نویسندهای، سبکی متناسب با اهداف موردنظر خود بر میگزیند تا در ذهن خوانندگان، تأثیرگذار باشد، ولی امکان دارد و چه بسا در اغلب مواقع، با وجود اینکه هدف نویسندگان، مشابه هست اما در سبکهای نوشتاری آنان، تفاوتهایی وجود دارد. سبک، نقش مهمی را در انتقال محتوی و دستیابی به هدف از نوشتن، ایفا می کند؛ چراکه شوق و رغبت خوانندگان یک متن، بستگی زیادی به نیکویی و حسن بهکارگیری جملات دارد. سبکشناسی، یکی از مهمترین رویکردهای جدید بوده که دارای شاخههای متنوعی است؛ از جمله: سبکشناسی آماری. این رویکرد، کمّیّت و شمارش پدیدههای لغوی در متن را مورد توجه قرار داده و بر پایة نتیجة این آمارگیری، حکم، صادر میکند؛ به عبارت دیگر، از کمّیّت، برای رسیدن به کیفیت، استفاده میکند. به کمک مطالعات سبکشناسی آماری، قادر خواهیم بود که میان سبکهای مختلف، تمایز قائل شویم؛ از جمله: سبک علمی، ادبی، خطابی و ... . تحقیق حاضر، شامل مطالعة سبکشناسی آماری در نهج البلاغه و صحیفة سجادیه میباشد. ما نامه 74 و دعاء 38 را به عنوان نمونه انتخاب کرده و بر طبق دو نظریة بوزیمان و جانسون و با تکیه بر روش توصیفی، تحلیلی و آماری، آن ها را مقایسه کردیم. بر طبق نظریة بوزیمان به این نتیجه رسیدیم که سبک صحیفة سجادیه به سبک ادبی، نزدیکتر و سبک نهج البلاغه به سبک علمی، نزدیکتر است و طبق نظریة جانسون به این نتیجه رسیدیم که غنای واژگانی صحیفة سجادیه، بیشتر از نهج البلاغه است اما اختلاف آن ها زیاد نبوده و به دلیل تأثیر شرایط اجتماعی بوده است.
کلمات کلیدی: سبکشناسی آماری، نظریة بوزیمان، نظریة جانسون، نهج البلاغه، صحیفة سجادیه
4دانشیار ، گروه زبان و ادبیات عرب ، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول) motaghizadeh@modares.ac.ir
[2]دانشیار ، گروه علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه تربیت مدرس Ali.Hajikhani@modares.ac.ir
[3] دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب ، دانشگاه تربیت مدرسs.modiri@modares.ac.ir