Document Type : Research Paper
Authors
1 Ph.D, student, Imam khomeini international university
2 Associate Professor, Imam khomeini international university
Abstract
Keywords
ساختار موسیقایی و معنایی شعر مقاومت
مطالعه موردی شعر بسیسو و فیتوری
وحید میرزائی[1]
نرگس انصاری**
چکیده
موسیقی از عناصر پویا و زنده در ساختمان شعری به شمار میرود و شعر مقاومت به عنوان بخشی از شعر معاصر عربی با ریتم و نغمههای خاص خود، بیانی صادق از احساس و وجدان انسان عربی و آرزوهای گمشده اوست. از این روی این جستار با رویکرد توصیفی – تحلیلی و آماری و با گزینش اشعار معین بسیسو و محمد فیتوری ابتدا به تحلیل موسیقی بیرونی قصاید و تغییرات و نوآوریهایی که در ساختمان تفعیله شعر این دو شاعر رخ داده، میپردازد. سپس نقش قافیه و انواع مختلف آن را در ارتباط با موسیقی و معنای قصیده مورد توجه قرار میدهد و در ادامه مکانیسم صوتی شعر مقاومت را که سبب غنای موسیقی شعر میشود، به منظور بیان ارتباط میان موسیقی درونی و مضمون قصیده و عواطف شاعر بررسی و تحلیل میکند. نتیجه بررسیها نشان میدهد بحر متدارک در شعر این دو شاعر از تغییرات مختلفی برخوردار بوده و تفعیلههای نو، نقش مؤثری در کاهش یکنواختی ملالتآور موسیقی داشته است. همچنین بحرهای ترکیبی در شعر فیتوری به دلیل دارا بودن ریتم و نوایی نو بر اساس تجارب درونی شاعر در صدر اوزان شعری وی قرار دارد و تحلیل موسیقی درونی اشعار وحدت و همسانی صوتی در ساختار کلمات ایجاد کرده که علاوه بر هماهنگی و انسجام موسیقایی، ابعاد معنایی متعددی را به متن شعری بخشیده است.
کلید واژه ها: شعر مقاومت، ایقاع، مکانیسم صوتی، معین بسیسو، محمد فیتوری.
mvahid1366@yahoo.com دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).[1]
narjes_ansari@yahoo.com ** دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).