Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor, Shia History Dept., Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran, (Corresponding Author)
2 Assistant Professor, History and Civilization of Islamic Nations Dept., Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran,
Abstract
Keywords
برپایی مؤسسات صلاحیه ایوبیان(مدارس و خانقاهها) در شام و مصر
علیرضا اشتری تفرشی[1]
فاطمه احمدوند[2]
چکیده
این پژوهش ضمن ارائه گزارشی تاریخی– توصیفی به دست آمده از منابع دست اول و برخی پژوهشهای تاریخی از چهار مؤسسه آموزشی و دینی برپا شده به دست صلاح الدین ایوبی(د. 589ق)، بنیانگذار سلسله ایوبیان، یعنی دو مدرسه و دو خانقاه صلاحیه در هر یک از شهرهای بیت المقدس و قاهره، میکوشد تا با روش تحلیلی، عوامل مؤثر در انگیزشهای ایجاد این مؤسسات، منطبق با سیاستهای فرهنگی و مذهبی بنیانگذار آنان و یا تأثیرات ناگزیر تحولات تاریخی، به ارائه روایتی تحلیلبنیان از این پدیده تاریخی نائل آید؛ بدینترتیب، عوامل سیاسی مانند تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی، عوامل مذهبی، از جمله تلاش برای تعمیم اندیشه های اشاعره و حذف آراء رقیب، عوامل جهادی یعنی تأثیر بر ایجاد انگیزههای جهادی بر ضدّ صلیبیان و عوامل فرایندی یعنی کوشش برای تطبیق پدیده مؤسسات صلاحیه با فرایند شرق به غرب پخش پدیدههای تمدنی مدرسه و خانقاه و پدیدههای فرهنگی زندگی مَدرسی و خانقاهی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها: صلاحیه، مدرسه، خانقاه، نظریهپخش، عصر ایوبی.
[1] . استادیار گروه تاریخ تشیع دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران، (نویسنده مسئول)، a.tafreshi@hsu.ac.ir
[2] . استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران، ahmadvand@ISR.ikiu.ac.ir